מהלכה למעשה:הוראה-למידה משמעותית מקדמת רכישה

אולם חצב

איזה מורה לעברית אני? איזה מורה לעברית אני רוצה להיות?

הוראה-למידה משמעותית של שפה נוספת מתמקדת בתקשורתיות ובהעברת מסר. מטרתה להוביל את הלומדים לתפקוד טבעי ומשמעותי בשפה לשם העלאת מודעות לסוגיות של זהות אישית וקולקטיבית ומעורבות חברתית, בדומה לתפקוד המצופה מאזרח אכפתי ב״עולם האמתי" שמחוץ לכותלי בית הספר

ההוראה-למידה מתרחשת תוך הפעלת מיומנויות חשיבה גבוהות, היבטים רגשיים וכישורים בין-אישיים (חברתיים ותרבותיים) וקידום בידע לשוני (אוצר מילים ודקדוק) בהקשרים טבעיים.

בסדנה ננסה לענות על השאלה המרכזית הבאה:

כיצד מטפחים דוברי עברית כשפה נוספת במסגרת בית ספרית בעלי זהות יהודית-ישראלית חזקה ואזרחים שתורמים לתיקון עולם?

כדי לענות על שאלה זו נתייחס ל:

  • תפיסות עולם שונות ולאחת המגמות העכשוויות בלימוד שפה נוספת

  • עקרונות של הוראה-למידה משמעותית מקדמת רכישה של שפה נוספת

 

* מוגבל ל 60 משתתפים

מרצה: ד"ר אסתי גרוס

סגנית יו"ר ארגון המורים לעברית בצפון אמריקה

ד"ר אסתי גרוס שואפת לקדם את מקצוע הוראת השפה העברית כשפה נוספת ואת הישגי התלמידים ברכישת השפה העברית ותרבותה בתפוצות. היא מונעת מתוך התפיסה ששליטה בשפה העברית מקדמת את הבנת ההיסטוריה, התרבות והמסורת היהודית-ישראלית, מטפחת את תחושת השייכות לעם היהודי ולמדינת ישראל ומעצבת אזרחים שתורמים לתיקון עולם.

לצד פעילותה בארגון המורים, היא עובדת כמנהלת החינוכית של תכנית "בשביל העברית" (נט״ע) מטעם מט"ח, תכנית לימודים חדשנית ללימוד השפה העברית לחטיבות ותיכונים ברחבי העולם ומרצה בהיברו יוניון קולג' בלוס אנג'לס בתכנית להכשרת מורים "דלת לעברית".

אסתי עוסקת בהוראת שפה למעלה מ-20 שנה. לפני מעברה ללוס אנג'לס ב-1997, היא לימדה אנגלית בתיכון כצנלסון בכפר סבא (ישראל). לאחר הגעתה לארה"ב היא שימשה כמורה וכראשת מחלקת העברית בביה"ס היסודי ע"ש סטיבן וויס ובביה"ס התיכון הקהילתי ע"ש מילקן בלוס אנג'לס. כיועצת חינוכית היא גם הובילה והשתתפה בתהליכי הערכה בית ספריים וסיפקה הכשרה פדגוגית בהוראת עברית כשפה נוספת לבתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכונים ברחבי ארה"ב ובעולם. אסתי היא גם הכותבת של חוברות העבודה לתלמיד החדשות של ״חברים בעברית״ מטעם בירמן האוס.

לאסתי תואר ראשון בבלשנות אנגלית ותעודת הוראה להוראת אנגלית כשפה שנייה מאוניברסיטת בר-אילן; תעודה לרכזות ומורים בכירים בהוראת עברית מטעם ההיברו קולג' בבוסטון; תואר שני במנהל בחינוך מאוניברסיטת תל-אביב (עם תיזה בנושא שפה וזהות בקרב בני נוער עולים-שבים בחמ"ע); ודוקטורט במנהיגות חינוכית עם התמחות בהכשרת מורים ופיתוח תכניות לימוד בכלל ובהוראה בבתי ספר דו-לשוניים בפרט מאוניברסיטת דרום קליפורניה USC.